Sådan laver du en pressemeddelelse

maj 17th, 2010 by Anders Thiim Leave a reply »

Hvad er en pressemeddelelse og hvordan laver man den bedst? Læs her en række overvejelser og tips til at komme godt i gang med pressearbejdet. Se bl.a. en guide til at skrive en pressemeddelelse og et konkret eksempel på en pressemeddelelse.

En pressemeddelelse er en journalistisk nyhedsudmelding af cirka en A4-sides længde, som sendes til landets dagblade, ugeblade, lokalaviser, magasiner, radio og tv – alt afhængig af den konkrete historie. Pressemeddelelsen fungerer som en hjælp til journalisterne, der lynhurtigt kan danne sig et overblik over en aktuel historie og dermed vurdere, om historien passer til mediet og i særdeleshed mediets læsere.

Hvem kan sende en pressemeddelelse?
Der er ingen grænser for, hvem der kan skrive og sende pressemeddelelser. Har du en god historie, som du gerne vil have i medierne, er det oplagt at præsentere den via en god pressemeddelelse. Journalister er vant til at blive tippet via sådanne pressemeddelelser, men faktum er, at de modtager flere hundrede pressemeddelelser hver eneste dag, hvoraf de fleste bliver skrottet, fordi de er mangelfulde, forklædte reklamer eller bare drønhamrende uinteressante som nyheder. Husk på: Ikke alle har en nyhed set med nyhedsbrillerne på. 

Har du en nyhed?
Måske har du set reklamefilmen fra Quick Skrab med Peter Mygind i hovedrollen, hvor han farer ind og stopper et avistrykkeri blot for at klistre Quick Skrab klistermærker på forsiden af samtlige aviser – for der er jo tale om en nyhed, som han siger.

Eksemplet er temmelig karikeret, men ikke desto mindre, illustrerer det meget godt, det syn mange har på dem selv,deres virksomhed eller et måske et nyt produkt, de gerne vil fortælle verden om. ”Stop pressen – jeg har åbnet et nyt firma, og nu skal I høre om nogle fantastiske åbningstilbud, hvor I kan spare en masse penge.”

Det er uden tvivl stort og nyt for iværksætteren, der har startet sit nye firma, men næppe en nyhed, der rydder forsiden af Børsen. Historien og vinklen appellerer ikke til en bred læserskare, og derfor har den stort set ingen nyhedsværdi.

Nyhedskriterierne – alle 6!
Som tommelfingerregel arbejder journalister ud fra en række traditionelle nyhedskriterier, som kan være behjælpelige at måle sin historie op imod. Jo flere kriterier din historie opfylder, jo højere nyhedsværdi tillægges den normalt.

  • Identifikation: Din historie appellerer direkte til læserne. De kan sætte sig i din situation og bliver påvirket emotionelt. Fx ”Gid det skete for mig” eller ”Godt det ikke er sket for mig”.
  • Væsentlighed: Din historie henvender sig bredt til danskerne. Noget som påvirker os alle. Fx  “Prisen på mælk stiger over hele landet”.
  • Aktualitet: Din historie er højaktuel. Fx “Carlsberg strejker, flytter produktionen ud og fyrer folk”.
  • Sensation: Din historie er helt usædvanlig. Fx ”Dronningen afsat” eller ”Lars Løkke fører meningsmålingerne”.
  • Konflikt: Når historien bliver kampen mellem det gode og det onde. Ofte mennesker som er kommet i klemme i systemet. Fx ”Kommuner skider på de handicappede”.
  • Eksklusivitet: Ikke blandt de traditionelle nyhedskriterier, men mere og mere en realitet. Hvis du har en god historie, kan du tilbyde den eksklusivt til et medie, der får lov at køre historien solo.


Guide til at skrive en pressemeddelelse
Det findes ikke nogen fast skabelon for at lave en pressemeddelelse, men det er en god idé at bygge historien op, som en journalist ville have gjort det i en artikel til avisen. På den måde viser du, at du har forståelse for journalisternes ofte hektiske hverdag og forsøger at tale deres sprog, så de lynhurtigt kan få øjnene op for den gode historie.

  1. Start med at skrive en fængende overskrift – også kaldet rubrikken. Overskriften må gerne have kant, men må ikke blive plat eller misvisende for historien.
  2. Dernæst skriver du en underrubrik eller manchet, der opsummerer hele budskabet for historien på mellem en og tre linjer. Sørg for at være helt klar i spyttet, da det ofte er rubrik og underrubrik, der sælger hele historien.
  3. Dernæst kommer du til selve indledningen. Her skal du også være helt skarp og hurtigt fortælle, hvad historien går ud på. Lav cirka to til tre afsnit af tre til fire linjer, hvor du fremlægger hele humlen.
  4. Dernæst laver du en mellemrubrik – det vil sige en ny lille overskrift, der slår tonen an for det kommende afsnit. Det er de mindre væsentlige ting i historien, der skal beskrives nu.
  5. Lav gerne et lille faktaafsnit, hvor du opridser nogle tendenser eller karakteristika for historien. Du kan se mere herom , hvis du åbner eksemplet nederst.
  6. Når du er færdig med at skrive selve historien, skal du huske at påføre dine kontaktoplysninger.

Husk: Hold som udgangspunkt din historie på én A4-side. Du kan eventuelt vedhæfte grafer, illustrationer og billeder som bilag. Men hold historien kort – så skal du nok blive kontaktet for yderligere oplysninger, hvis journalisterne finder det nødvendigt.

Eksempel på pressemeddelelse

Share
Advertisement

Skriv et svar

*